導入科目

英語版/English

導入科目とは

「大学・社会生活論」、「データサイエンス基礎」、「地域概論」の3科目で1年第1クォーターに原則として開講される科目で、必修科目です。

「大学・社会生活論」は、入学者が大学に慣れ、大学生としての、生活態度及び自己管理力を身につけて、充実した大学生活を送るようになることを目的とした科目です。

「大学・社会生活論」は、オムニバス形式でさまざまな内容の講義が行われます。主たる講義の詳細はシラバスを検索し内容を確認してください。いくつかの項目については、e-ラーニングを利用した授業が行われます。学類独自の内容が追加される場合もあります。

「データサイエンス基礎」は、大学に入学して最初にe-ラーニングを行う授業です。講義の内容は大きく分けて”情報倫理とネットワークセキュリティ”、”学術情報検索”、”学類独自のITリテラシー”の3つの内容があり、必携の携帯型パソコンを使って授業が行われます(学類によっては一部の授業内容を学術メディア創成センター等のパソコンを使って行います)。医学類は、前半と後半で実施時間、実施場所が異なるので学類の説明を良く聞いてください。

「地域概論」は、学類で学ぶ専門分野の地域・社会との繋がりについて理解し、地域・社会に対する関心を高め、自分の将来の目標を意識しつつ、大学でどのように学ぶかを考える授業科目です。

 

About the Introductory Subjects

 

 The Introductory Subjects included three required courses: Lecture on Life in Campus and Society, Introduction to Data Science, and Introduction to Region Studies.  These course are offered, normally, at the first quarter of a student’s first year.

 

 Lecture on Life in Campus aim to help newly enrolled students smoothly adjust to their new lives both in university and society, so that they may acquire more favorable learning attitudes and develop an appropriate life-style as a university student.  They are also designed to help freshmen lead a fulfilling life with a career plan in mind.

 

 Lecture on Life in Campus and Society, which includes a variety of topics related to students’ university and social lives, is offered in an omnibus style. For further information on each of the lectures, see the syllabus on the university’s website.  Students are required to access on-line learning materials for the course.  Furthermore, each department may add special topics to the courses offered to their students.

 

 Introduction to Data Science requires students to use e-learning for the first time at the university.  The contents of the course consist of three major topics: information ethics and network security, academic information search, and information technology specifically for each department.  Students are requested to bring their own laptop computer to class (Some departments may allow their students to use the desktop computers in Emerging Media Initiative).  Students in the medical department must follow the instructions provided by their department since classrooms and schedules may change after the first half of the course

 

 The goals of Introduction to Region Studies includes connecting students’ academic fields to local communities and societies; as a result, students become better prepared to pursue their learning at the university, with their future careers in mind.