導入科目

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導入科目とは

「大学・社会生活論」、「初学者ゼミⅠ」、「情報処理基礎」、「地域概論」の4科目で1年第1クォーターに原則として開講される科目で、必修科目です。

「大学・社会生活論」及び「初学者ゼミⅠ」は、新入生ができるだけ早く大学のあり方に慣れ、大学生らしい学習態度、生活態度を身につけて、将来を見据えながら充実した大学生活をおくれることを目的とした科目です。

「大学・社会生活論」は、オムニバス形式でさまざまな内容の講義が行われます。主たる講義の詳細はシラバスを検索し内容を確認してください。いくつかの項目については、e-ラーニングを利用した授業が行われます。学類独自の内容が追加される場合もあります。

「初学者ゼミⅠ」は、クラス分けなどのために第1回の授業が通常の時間割や教室とは異なることがあります。シラバスや掲示等を注意して見るようにしてください。

「情報処理基礎」は、大学に入学して最初にe-ラーニングを行う授業です。講義の内容は大きく分けて”情報倫理とネットワークセキュリティ”、”学術情報検索”、”学類独自のITリテラシー”の3つの内容があり、必携の携帯型パソコンを使って授業が行われます(学類によっては一部の授業内容を総合メディア基盤センター等のパソコンを使って行います)。医学類は、前半と後半で実施時間、実施場所が異なるので学類の説明を良く聞いてください。

「地域概論」は、学類で学ぶ専門分野の地域・社会との繋がりについて理解し、地域・社会に対する関心を高め、自分の将来の目標を意識しつつ、大学でのどのように学ぶかを考える授業科目です。6月からは、授業に加えてインターネットによるビデオ教材「いしかわで学ぶ未来可能性(地域創生概論2016)」を使って各自で学びます。

 

About the Introductory Subjects

 

 The Introductory Subjects included four required courses: Lecture on Life in Campus and Society, Freshman Seminar I, Introduction to Information Technology, and Introduction to Region Studies.  These course are offered, normally, at the first quarter of a student’s first year.

 

 The two courses, Lecture on Life in Campus and Society and Freshman Seminar I, aim to help newly enrolled students smoothly adjust to their new lives both in university and society, so that they may acquire more favorable learning attitudes and develop an appropriate life-style as a university student.  They are also designed to help freshmen lead a fulfilling life with a career plan in mind.

 

 Lecture on Life in Campus and Society, which includes a variety of topics related to students’ university and social lives, is offered in an omnibus style. For further information on each of the lectures, see the syllabus on the university’s website.  Students are required to access on-line learning materials for the course.  Furthermore, each department may add special topics to the courses offered to their students.

 

  Freshmen Seminar I starts on the first week, but in a different way from ordinary classes, mostly due to class allocation.  For the details on periods and classrooms, see the syllabus or bulletin board notices before the first week of class. 

 

 Introduction to Information Technology requires students to use e-learning for the first time at the university.  The contents of the course consist of three major topics: information ethics and network security, academic information search, and information technology specifically for each department.  Students are requested to bring their own laptop computer to class (Some departments may allow their students to use the desktop computers in the General Media Base Center.).  Students in the medical department must follow the instructions provided by their department since classrooms and schedules may change after the first half of the course

 

 The goals of Introduction to Region Studies includes connecting students’ academic fields to local communities and societies; as a result, students become better prepared to pursue their learning at the university, with their future careers in mind.  In June, students engage in self-study by viewing the video materials titled “Prospective for Learning in Ishikawa (outline of regional Vitalization 2016)”.